Zorgen voor wie zorgt

Terug naar overzicht

“Ik heb het gevoel dat we hier sterker kunnen uitkomen als organisatie. We zien nu pas echt wat solidariteit doet.” – Robby De Munck, Thuiszorg Vleminckveld

Eerstelijnswerkers geven elke dag het beste van zichzelf in deze crisis, maar durven daarbij zichzelf te vergeten. Reden te meer voor organisaties om hun medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen, vindt thuiszorg vleminckveld . Dat kan de Antwerpse dienst voor gezinszorg dankzij de noodoproep van het Fonds Dr. Daniël De Coninck. “Onze mensen staan midden in de storm. We willen dat ze het volhouden.”

Nog voor de federale regering de eerste maatregelen tegen het nieuwe coronavirus aankondigde, voelde Dimitri Durlet van thuiszorg vleminckveld de bui hangen. De gezins- en thuiszorgdienst had meteen een filmpje klaar voor de 230 medewerkers en 2.000 cliënten in het Antwerpse: contact beperken, afstand houden, handen wassen. “Onze medewerkers zijn als bijen die met honing bij onze cliënten komen maar die, net als bijen, bloemen bestuiven. Met andere woorden: we willen koste wat kost vermijden dat ze mensen besmetten.” De toon was gezet.

Creatieve oplossingen
Thuiszorg vleminckveld schroefde zijn dienstverlening terug tot de essentie, zoals wassen, dieetmaaltijden bereiden, boodschappen doen. En ook voor die taken zocht de dienst creatieve oplossingen om het contact tussen verzorgende en cliënt te kunnen beperken. “Voor de boodschappen maken we onder andere gebruik van een eigen webapplicatie die we, in samenwerking met Proxy Delhaize Vleminckveld, uitwerkten: cliënten geven hun boodschappen via de app door en die worden ingepakt klaargezet door de supermarkt. Onze verzorgenden hebben dat pakket maar op te halen en aan de deur af te leveren. De betaling naar ons gebeurt nadien via de factuur.”

Het gebrek aan contact – een essentiële component van thuiszorgdiensten – tast onvermijdelijk de kwaliteit van de dienstverlening aan, meent Dimitri Durlet . “Maar op de lange termijn is dit beter voor onze cliënten en de meesten begrijpen dat ook.” De verzorgenden proberen dit te compenseren door geregeld met cliënten te bellen. “We zijn twee jaar geleden digitaal gegaan, alle personeelsleden hebben een smartphone van het werk waarmee ze collega’s en cliënten kunnen bellen.”

Regie
Verzorgenden die nog bij mensen thuis komen, doen dat minder lang. “Ze hebben de regie over hun planning. Als ze na een uur klaar zijn, beslissen ze zelf om naar huis te gaan.” Thuiszorg vleminckveld werkte vorig jaar in de organisatie rond empowerment, en brengt dit nu in de praktijk. “We doen dat om het contact met de cliënt te beperken, maar ook om de draagkracht van medewerkers niet op de proef te stellen. Ze hebben meestal ook een gezin waar ze mee willen bezig zijn.”

Personeelsleden krijgen een pakket met mondmasker, handgel en handschoenen. Net als de cliënten kunnen zij de klok rond een beroep doen op een psychologe. Voor hun gemak mogen ze met hun eigen wagen boodschappen doen voor cliënten, thuiszorg vleminckveld regelde een omniumverzekering. Een deel van de poetshulpen staan op tijdelijke werkloosheid maar de dienst past hun loon volledig bij. Veel poetshulpen zijn alleenstaande moeders, thuiszorg vleminckveld wilde hen niet laten aanmodderen met 70 procent van hun loon.

Mondmaskers naaien
Sommige medewerkers die tijdelijk ‘op de bank’ zitten, worden elders ingezet. “We hadden in ons opleidingslokaal een aantal naaimachines staan: die gebruiken we nu om mondmaskers te maken voor ons personeel en onze cliënten. De meeste cliënten laten niemand meer binnen zonder mondmasker.” Poetshulpen of verzorgenden die willen, springen bij in woonzorgcentra of ziekenhuizen of bij ziekenhuispersoneel thuis. “Het is fijn om zien hoe er in deze crisis solidariteit is over de muren heen.”

Solidair zijn, zorgen voor elkaar: het is voor thuiszorg vleminckveld meer dan ooit belangrijk. “Ik heb het gevoel dat we hier sterker kunnen uitkomen als organisatie. We zien nu pas echt wat solidariteit doet.” “Om de twee dagen kom ik met een nieuw filmpje om de medewerkers een hart onder de riem te steken en de richtlijnen in herinnering te brengen”, zegt Dimitri Durlet. “Afgelopen weekend deed ik de ronde in een bakfiets die onze bedrijfsfietsenwinkel iBike ter beschikking stelde met een pot handcrème voor elke medewerker om de zwaar beproefde zorgende handen te verzachten.”

Tegennatuurlijk
“Anders dan in een ziekenhuis of een woonzorgcentrum, waar de protocollen duidelijk zijn en overal hetzelfde, weten onze mensen nooit echt waar ze zich aan kunnen verwachten wanneer ze bij mensen thuis komen,” zegt Dimitri Durlet. “Elke situatie is anders.” Met kleine en grote ingrepen probeert thuiszorg vleminckveld ervoor te zorgen dat de medewerkers die nog aan de slag zijn, dat kunnen in de best mogelijke omstandigheden, voor henzelf en voor hun cliënten. Het zijn veel kleine en grote beslissingen waarvoor achteraf het geld zal moeten worden gezocht. De 10.000 euro van het Fonds verlicht de financiële pijn.

Het virus is ondertussen nog dichterbij gekomen. Twee medewerksters moesten zich deze week laten testen. “Elke eerstelijnsdienst maakt dit mee. Elke dienst gaat daar op zijn manier mee om.” Het enige wat helpt: afstand houden. Voor de medewerkers van thuiszorg vleminckveld is het tegennatuurlijk: ‘hun’ mensen helpen op afstand, via een app, met de deur ertussen. “Nu ze aan social distancing moeten doen, hebben ze het gevoel dat ze zichzelf wat overbodig maken, precies omdat die sociale component zo belangrijk is. Maar ze blijven vechten voor hun cliënten. Dat is knap om zien.”

Meer informatie

Thuiszorg Vleminckveld kreeg een forfaitaire steun van 10.000 euro in het kader van de oproep voor eerstelijnsorganisaties die snel inspeelt op de acute behoeften van deze organisaties in de strijd tegen het coronavirus

Terug naar overzicht