Zorg ervoor dat de rol van technologie en het gebruik van data faciliterend en ondersteunend blijven, dat ze ten dienste staan van de mens en de samenleving. Maximaliseer de mogelijkheden van burgers om zelf beslissingen te nemen vanuit hun zorgnoden, ondersteuningsbehoeften en gezondheidswensen.
Technologie is een ‘enabler’ die maatschappelijke meerwaarde creëert, de autonomie en eigenwaarde van mensen respecteert en voor gebruikers de mogelijkheden maximaliseert om zelf keuzes te maken. Menselijke verbinding blijft op de voorgrond, technologie op de achtergrond.
Bovendien willen we de menselijke factor laten doorwegen bij de ontwikkeling, evaluatie, inzet en verantwoordelijkheid van en over technologische innovatie. Dat met andere woorden de machine of de computer het niet overneemt van de mens. Een diagnose stellen, zorg- en ondersteuningsnoden inschatten, een behandel- en zorgplan opstarten, … en alle andere beslissende knooppunten in een gezondheidstraject moeten onder supervisie van menselijke professionals plaatsvinden. Artificiële intelligentie, computers en technologie kunnen deze processen ondersteunen, maar nooit integraal overnemen.
Bij elke ontwikkeling in caring technology moeten we ons telkens de vraag stellen of burgers, patiënten, mantelzorgers en zorgverleners – kortom de brede groep van gebruikers van zorgtechnologie – voldoende gebaat zijn bij de ontwikkelde innovaties. Innovaties moeten tot doel hebben de levenskwaliteit van mensen te ondersteunen en te verbeteren.
Stimuleer continue samenwerking tussen alle actoren door de creatie van een geïntegreerd technologisch ecosysteem waarin interoperabiliteit, gestandaardiseerde protocollen en open source (basis) technologie vanzelfsprekend zijn. Ondersteun patiënten en burgers om optimaal te participeren in de ontwikkeling en de inzet van dit ecosysteem.
Productieve samenwerking vraagt om uitwisseling van data, kennis en technologie. Daarvoor dienen systemen met elkaar te communiceren, apparaten op elkaar zijn afgestemd en innovatieve producten samen te werken, zonder drempels en met behoud van functionaliteit en prestaties. Vlotte uitwisseling en coöperatie is bovendien slechts mogelijk als er een gemeenschappelijk technologisch ecosysteem ontstaat waarop alle betrokkenen, ook patiënten en burgers, kunnen aansluiten (open source).
Een dergelijk ecosysteem voor caring technology vraagt niet alleen aanpassingen op technisch vlak – de ontwikkeling van standaarden, open interfaces, integratie van data, verbindingsdiensten, aangepaste software en dataplatforms, enzovoort – maar ook een andere instelling bij ontwikkelaars en een aanpassing van de bestaande ondernemingsmodellen. We moeten immers vermijden om innovaties op de markt te brengen die volledig afhankelijk zijn van niet-gedeelde basistechnologieën en/of die in handen zijn van monopolisten.
Samenwerking houdt ook in dat de inbreng van alle betrokkenen – ook eindgebruikers als patiënten, burgers, zorgverleners en welzijnswerkers – op een inclusieve manier (‘iedereen mee’) en systematisch wordt meegenomen doorheen het hele ontwikkelingstraject. We verwachten dat in deze trajecten de focus wordt gelegd op de reële nood van de betrokken eindgebruiker en dat het geheel van de actoren zich mobiliseert om aan deze noden tegemoet te komen De kernwoorden achter dit leidende principe zijn voor alle stakeholders betrokkenheid, actieve deelname, coöperatie, collaboratie en behoeftegedrevenheid.
Geef eerlijke, betrouwbare, transparante en bevattelijke informatie over zorg- en gezondheidsinnovaties. Zorg ervoor dat mensen op een autonome manier echte geïnformeerde keuzes (true consent) kunnen maken door het nut, de toepasbaarheid, de pro’s en de contra’s van innovaties objectief weer te geven waardoor mensen vertrouwen kunnen hebben in de producten waar ze voor kiezen.
Aangepaste en toegankelijke informatie die op een objectieve manier de voor- en nadelen van een innovatie weergeeft, is de noodzakelijk eerste stap om burgers, patiënten en andere gebruikers geïnformeerde keuzes te laten maken. Alleen op die manier zal er voldoende vertrouwen groeien in innovaties en worden mensen empowert en bekrachtigt.
Die informatieverstrekking moet toegesneden zijn op diverse doelgroepen. De primaire doelgroep is de eindgebruiker: de persoon met een zorg- of ondersteuningsbehoefte, maar evenzeer personen die technologie willen inzetten om hun gezondheid op peil te houden. Daarnaast moeten ook zorgverleners en welzijnswerkers gezien worden als gebruikers van caring technology. Ook zij moeten aan de hand van objectieve informatie keuzes kunnen maken. Dergelijke informatie kan onder meer verstrekt worden via gerichte bijsluiters, zoals we die voor geneesmiddelen kennen. Met de bijkomende aantekening dat zo’n bijsluiter vooral moet gezien worden als een instrument om gebruikers, patiënten, burgers en anderen te informeren en op te leiden zodat zij betere keuzes kunnen maken.
Het actief beschikbaar stellen van eerlijke en bevattelijke informatie is een opdracht voor het hele ecosysteem: de ontwikkelaars en marketeers van technologische innovaties, de zorg- en welzijnsactoren, patiënten- en gebruikersorganisaties, en de overheid. Die informatieopdracht moet een geïntegreerd onderdeel zijn van de uitbouw van het caring technology ecosysteem zelf.